onsdag 14 december 2011

Gott folk, läs!

(Klicka på länken ovan för att kunna se klippet)

Detta är ju ingen nyhet! Men denna videon cirkulerar runt överallt och jag såg den precis och känner att jag måste nämna den och uppmana att du tittar på den för att förmodligen beröra dig som ser den på något sätt. Det spekuleras om denna videon är sann eller ej och det hör verkligen inte hit, det kvittar om den är fejk, eftersom budskapet och känslorna bakom videon existerar i många barn och ungdomars liv idag. Tro mig, detta ÄR verklighet för alldeles för många, känslor som ingen skall behöva känna. Och det är ingen nyhet, det har funnit i alla tider, men när ska man ta tag i det här problemet, på större allvar? Snälla låt oss bli mer uppmärksamma som vuxna och ungdomar mot varandra! (Klart jag blir extra berörd när jag är blivande pedagog och nyligen läst en kurs om barn i svåra livssituationer, men!) Detta är oacceptabelt, i alla former! En egenskap som vi tycks glömma bort i våra vuxna och hektiska liv, som räddar liv, är att verkligen ge lite av sin tid (behöver inte vara alls länge, ett ögonblick) då vi verkligen genuint lyssnar på den andre,  stanna upp och våga bry dig mera! Var är lärarna, föräldrarna till de som blir mobbade, framför allt föräldrarna till de som mår förmodligen också skit och känner att de måste hävda sig genom att mobba och trycka ner någon annan för att må bättre, kamraterna i klassrummet, vart är alla? Vad väljer man att se?

Våga att var mer uppmärksam och ha ett mer medvetet förhållningssätt - detta är inte acceptabelt!
(Har redan skrivit detta i min förra blogg, men det är så viktigt att jag klistra in det här med)

1 kommentar:

  1. Bra att du tar ställning Johanna. Fortsätt med att våga.

    SvaraRadera