måndag 21 januari 2013

Kämparbruden!

Vi har nu en liten förkyld Sessa här hemma.. Hon har känts förkyld mer eller mindre sen hon föddes, men igår vaknade hon med en riktig förkylning då hon nös och hostade hela dagen och kvällen. Så hon fick sova med extra kudde under huvudet för att komma upp lite. Det hjälpte väll till viss del.. Men det jobbiga var att hon satte saliv eller slem i halsen sjukt ofta vilket resulterade i att hon inte kunde få luft. Det skär till i mitt mammahjärta varenda gång. Min dotter får ingen luft!! Men det reder ju upp sig varenda gång. Men inte så kul att vakna av att höra en liten tjej som blixtsnabbt kämpar efter luft. (Fine att det är en förkylning, men när hon tappar andan så ofta tycker jag inte att det är så roligt, då blir man ju lite orolig. Läskigt!) Detta fortsatte hela morgonen. Hon har varit så trött de senaste 24 timmarna.. Men ack vad duktig hon är! För fastän att det är svårt att andas eller slem som irriterar långt bak i halsen så är hon en liten glad fisk som busar och myser med sina föräldrar när hon väl är vaken :) Det bästa jag vet är Frejas fantastiska, vackra, underbara, bästa leende och skratt <3 Då smälter mitt mammahjärta tusen gånger om. Men iallafall så ringde jag min barnmorska som rådde mig att ringa till vårdcentralen eller barnakuten. Barnakuten?! Vad läskigt det låter.. Haninges vårdcentral är ju sämst på att svara så det fick bli SÖS Barnakut. Personalen jag talade med höll med mig om att det kanske räckte med att avvakta och se hur det utvecklar sig, för en förkylning kan man inte göra så mycket med mer än att rida ut. Men innan vi skulle lägga på så ville hon lyssna på hur hon lät, så jag la telefonen bredvid Freja. Sköterskan: "Jaha.. Jag trodde inte att hon lät sådär. Kanske bäst om ni kommer in så någon får kolla på henne". Tacktack! Allt gick bra, hon tyckte bara att läkaren var lite läskig :) Men allt var bra, det var en vanlig virusinfektion på luftrören med andra ord en förkylning. Och att hon sätter i halsen och tappar andan, det är bara att gilla läget, finns inte så mycket att göra åt det i detta stadiet när slem och snor sitter så långt bak i luftvägarna, bara upp med henne och buffa lite i rumpan eller ryggen tills hon reder upp det själv igen. Det var ju skönt att veta att allt var normalt iallafall! Nu håller vi tummarna på att denna förkylning snart är över. Hon är verkligen en liten kämparbrud! Usch vad vi älskar henne så otroligt mycket! Nä, nu ska jag gå och mysa med mina finaste ägodelar - Freja och Johnnie - mitt.allt.punkt.slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar